Vraag

Tesla onbruikbaar na falen beeldscherm?

  • 28 oktober 2019
  • 3 reacties
  • 181 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Community Manager
  • 10 reacties

Ik las onlangs een interessant artikel op AD.nl: https://www.ad.nl/auto/leuk-zo-n-tesla-tot-het-scherm-het-begeeft~ac4cd19f/

 

Zoals sommigen van jullie weten brengt Tesla veel functies onder in een reusachtig beeldscherm. Bij oudere Tesla’s blijkt dit scherm het plotseling te kunnen begeven, omdat deze na een paar jaar de hoeveelheid data niet meer kan verwerken. Elektrische auto’s worden zo praktisch onbruikbaar en kunnen zelfs niet meer opgeladen worden, tenzij het onderdeel voor €1600 wordt vervangen

 

Mag een centraal beeldscherm een essentiële rol spelen in het functioneren van de auto en waarom wel/niet? En wat betekent dat voor de levensduur van zo’n voertuig?


3 reacties

Reputatie 2

In hoeverre is het vervangen van een beeldscherm of een versnellingsbak (om een voorbeel te noemen) anders? Beide kunnen een auto onbruikbaar maken.

Zou de vraag niet moeten zijn hoe lang je garantie op (essentiele onderdelen) zou moeten hebben?

Reputatie 4
Badge +6

In hoeverre is het vervangen van een beeldscherm of een versnellingsbak (om een voorbeel te noemen) anders? Beide kunnen een auto onbruikbaar maken.

Zou de vraag niet moeten zijn hoe lang je garantie op (essentiele onderdelen) zou moeten hebben?

Goede vraag. Ik denk dat je die zelfs verder door kunt trekken. Bij mobiele telefoons zie je dat Samsung bijvoorbeeld zo'n twee jaar ondersteuning biedt op zijn nieuwste modellen. Apple biedt 5 jaar ondersteuning. Daarna kan je de toestellen nog wel gebruiken, maar het wordt minder veiliger. Op een telefoon zijn de risico's te overzien. Maar hoe zit het met een auto?

De huidige auto heeft een gemiddelde levensduur van zo'n 18 jaar. Zolang het voertuig rijdt en bij APK veilig wordt beoordeeld, mag deze de weg op. Maar wat als je straks afhankelijk wordt van updates en de technologische ontwikkeling? Stel de fabrikant zegt straks dat we 8 jaar ondersteuning krijgen. Wat als je daarna geen ondersteuning meer krijgt? Wat betekent dit voor de veiligheid van het voertuig? Mag deze dan nog wel de weg op of wordt deze dan in de APK afgekeurd? En wat betekent het voor de levensduur en waarde als een auto na 8 jaar op zou zijn? De gemiddelde consument rijdt in een auto van 11 jaar oud.

Zouden fabrikanten de plicht moeten hebben om voor de hele levensduur de werking van het voertuig via (firmware) updates te moeten garanderen? En hoeveel jaar beschouwen we als hele levensduur? 

Reputatie 2

Interessante gedachte.

 

“ Zouden fabrikanten de plicht moeten hebben om voor de hele levensduur de werking van het voertuig via (firmware) updates te moeten garanderen? En hoeveel jaar beschouwen we als hele levensduur?

In eerste instantie zou ik denken: ja!

Ik denk wel dat je onderscheid moet maken tussen essentiele updates (verkeersveiligheid) en updates tbv comfort/gebruiksgemak.

Geen idee wat een redelijke termijn zou zijn. Een uitspraak daarover doet ook wel iets met de waarde van je auto.

Ben benieuwd of Tesla hier ooits iets over gezegd heeft, of dat er iets in de voorwaarden staat. Weet iemand op het forum dat?

Reageer