Leiden zelfrijdende auto’s tot nieuwe parkeerproblemen?

  • 12 november 2019
  • 0 reacties
  • 119 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Gaan zelfrijdende auto’s tot nieuwe parkeerproblemen leiden? Die vraag is actueel geworden na een studie van Carnegie Mellon University. De onderzoekers wilden met de studie achterhalen wat de lokale effecten zijn door het parkeergedrag van autonome voertuigen. Voor de studie werd de stad Seattle als casus gebruikt. Conclusie: zelfrijdende auto’s verkiezen goedkope parkeerplaatsen buiten het stadscentrum boven binnenstedelijk parkeren.  

Opvallend. De onderzoekers gaan er vanuit dat zelfrijdende auto’s massaal privébezit blijven. Sterker nog, de onderzoekers durven te stellen dat zonder overheidsstimulering tot autodelen er veel private autonome auto’s op de weg rondrijden. Maar is dat wel zo? Of is er teveel met de blik van nu naar de toekomst gekeken? Zoals we ooit niet hadden verwacht dat mobiele telefoons onze vaste lijnen zouden verdringen.

Als ik naar mezelf kijk. Waarom wil ik mijn eigen auto voor de deur? Ik wil graag ongedwongen van A naar B op een moment dat het mij uitkomt, zonder daarbij afhankelijk te zijn van OV. Ik denk persoonlijk dat dit voor meer mensen geldt. Een eigen auto biedt toch een bepaalde vorm van vrijheid. Maar wat als ik een zelfrijdende auto voor mijn deur kan bestellen op het moment dat ik weg wil? Dan heb ik toch die vrijheid die ik zoek, zonder hierbij de investering te doen van een eigen auto. Heb ik dan nog wel een eigen auto nodig?

We zien dat nieuwe auto’s steeds duurder worden. Fabrikanten vrezen dat nieuwe auto’s door alle technologische ontwikkelingen en veiligheidseisen straks minimaal € 20.000 gaan kosten. Volkswagenbaas Hans Dieter Pötsch denkt dat het over vijf tot tien jaar voor mensen met lage inkomens lastig wordt om nog een eigen auto te bezitten.

Springen zelfrijdende auto’s dan straks juist niet in de behoefte van vrijheid en betaalbaarheid? In dat geval gaan we op natuurlijke wijze van autobezit naar autogebruik. Auto’s die continu gebruikt worden zijn efficiënter en parkeren minder. Natuurlijk, je hebt altijd nog piek- en dalmomenten wat de vraag naar voertuigen betreft. Net als in het OV zullen dus meer voertuigen ingezet moeten worden in de spits. Deze auto’s zullen in de dalmomenten door de betreffende MaaS-leverancier ergens aan de rand van een stad strategisch gestald gaan worden. Grote parkeerterreinen en – garages zullen verleden tijd worden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?


0 reacties

Geen reactie

Reageer