Hoe werkt brake assist?

  • 10 januari 2019
  • 4 reacties
  • 431 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • Community Manager
  • 10 reacties

Steeds meer auto’s zijn uitgerust met brake assist, oftewel een zelfstandig remsysteem of noodremsysteem (AEBS). Zo’n systeem is in staat om zelf een noodstop te maken, maar hoe werkt dat nu precies?

LiDAR
LiDAR. Dat is de afkorting van het systeem dat als een extra paar ogen met je meekijkt tijdens het autorijden. Het scant met behulp van laser, camera’s en soms ook radar de weg voor de auto en ‘ziet’ wanneer er een obstakel opduikt. Of een voetganger.

Het systeem kijkt ook naar jou als bestuurder. Maak jij geen aanstalten om dat obstakel of die voetganger te ontwijken en/of er hard voor te remmen, dan grijpt de auto zelfstandig in. Eerst geeft hij een geluidssignaal en een knipperend licht op het dashboard. Doe je dan nog steeds niks, dan trekt hij zelf aan de noodrem totdat de auto helemaal stilstaat.

LiDAR staat voor Light Detection And Ranging. Het is een technologie die de afstand tot een object bepaalt door middel van laserpulsen. Ga je een bocht in, dan zullen de sensoren de afstand waarover zij meten inkorten, zodat je niet remt voor iets in de verte waar je nooit tegenaan kunt botsen omdat de weg er juist een bocht omheen maakt.

In deze video testen ANWB-leden een noodremsysteem:


Ook bij slecht zicht
Beoordeling van de werking van deze systemen zit sinds enkele jaren in de Euro NCAP botsproeven. De ANWB onderzocht in 2018 een variatie op deze test. Gekeken is of de noodremsystemen ook bij een vervuilde voorruit (waar de sensoren voor een deel in zijn gemonteerd) of bij zware regenval, nog steeds goed functioneren. Het 'zicht' van die sensoren zou dan immers minder goed kunnen worden. De conclusie? De geteste systemen laten zich door deze omstandigheden amper van de wijs brengen. Ondanks een sterk vervuilde voorruit werken de optische sensoren opvallend goed.

Systeem mag iets eerder ingrijpen
De noodremsystemen moeten nog wel verder ontwikkeld worden. Uit de test bleek bijvoorbeeld dat storingen in het systeem niet altijd aan de bestuurder worden doorgegeven. Bij nat wegdek wordt er soms nog te laat gereageerd. Onder condities als regen, mist of slecht zicht mogen de systemen net iets eerder met waarschuwingen en een remingreep komen.

Noodremsysteem is laatste redmiddel
Noodremsystemen zijn een laatste redmiddel bij onoplettendheid van de bestuurder. Het is een aanvulling op andere veiligheidssystemen, zoals airbags. Ze helpen een ongeluk te vermijden of de impact ervan te verminderen, waardoor de gevolgen van een ongeval beperkt blijven. Automobilisten mogen er nog niet op vertrouwen dat de systemen ook altijd kunnen of zullen ingrijpen; ze reageren vooral bij lagere snelheden en pas op het allerlaatste moment. Ondanks dat de systemen nog niet altijd feilloos werken hebben noodstopremsystemen volgens ANWB zeker meerwaarde, ook wanneer ze alleen tegen meerprijs leverbaar zijn.

Tips voor consumenten:
  • Deze systemen zijn een laatste redmiddel bij onoplettendheid maar geen garantie op redding.
  • De autofabrikant is niet wettelijk aansprakelijk als er ondanks het systeem toch een kop staart botsing plaatsvindt.
  • Nooit proberen om een automatische noodstop uit te lokken. In de complexe opbouw van officiële testinrichtingen zitten verborgen reflectoren waarmee de radareigenschappen van een echte auto worden nagebootst.
  • Bij een (normaal) actieve berijder (de auto baseert zich daarbij op de pedaal- en stuurbewegingen) zullen veel van dit soort systemen uitschakelen of pas op het allerlaatste moment actief worden.
Bekijk hier het hele rapport.

Foto: ANWB

4 reacties

Reputatie 2
@Bram, ik ken Brake Assist als een systeem dat zorgt voor een maximale remkracht in een noodsituatie (iets met een vacuümpomp), niet voor een autonoom remmend systeem. Dat is, zoals je aangeeft, AEB(S). Wordt het niet eens tijd voor een Slimonderweg woordenboek ADAS?
Reputatie 1
Goed idee Martijn! Zoiets zou ik ook erg fijn vinden. Het is nu vaak onduidelijk welk systeem bedoeld wordt en wat het eigenlijk doet.
#TeamADASWoordenboek
Reputatie 2
#TeamADASWoordenboek is al bezig geweest in de vorm van de RAI vereniging i.s.m. ik geloof HAN Automotive. Daar eens navraag doen? @Lady in Red
Reputatie 4
Badge +6
#TeamADASWoordenboek is al bezig geweest in de vorm van de RAI vereniging i.s.m. ik geloof HAN Automotive. Daar eens navraag doen? @Lady in Red

Er wordt inderdaad gewerkt aan meer uniformiteit ten behoeve van ADAS benamingen. Hier zijn meer partijen gezamenlijk mee bezig. Ook registratie van deze systemen wordt er in meegenomen, zodat altijd duidelijk is wat je in je auto hebt zitten.

Reageer