Is de betaalbare stadsauto straks verleden tijd?

  • 2 mei 2019
  • 0 reacties
  • 91 Bekeken

Reputatie 4

Als auto’s vanaf 2022 verplicht uitgerust moeten worden met nieuwe ADAS-systemen, betekent dat dan het einde van stadsauto’s en andere compacte voertuigen?

Terwijl modellen uit het A-segment binnen Nederland populariteit genieten – er stonden hier maar liefst vier compacte modellen in de top tien meest verkochte auto’s van 2018 – zijn ze over de grens minder gewild. Neem de Peugeot 108: razend populair in Nederland en toch komt er voorlopig geen opvolger van. Buiten onze landgrenzen worden er simpelweg te weinig van verkocht.

De implementering van verplichte ADAS-systemen zal de kostprijs van dit soort modellen opvoeren. Althans, dat stelt KIA PR-manager Maaike Aarts. "De verwachting is dat auto’s in alle segmenten meer veiligheidssystemen krijgen en dat het niveau van veiligheidssystemen toeneemt, wat mede gestimuleerd wordt door Europese regelgeving. Uiteraard hebben deze systemen impact op de kostprijs", aldus Aarts.

De oplossing? Aarts denkt dat ‘stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid’ hier wellicht de uitkomst kunnen bieden.

Maar er is volgens de auto-industrie nog een struikelblok: uitstootnormen. Deze worden namelijk steeds strenger. “Nu zitten A-segment auto’s qua CO2-uitstoot nog goed, maar in het komende decennium zijn ook voor deze auto’s investeringen nodig in brandstofmotoren wil je ze qua CO2-uitstoot aan alle eisen laten voldoen. Dat betekent dat motoren ook duurder worden. Dat - samen met hogere veiligheidseisen - maakt een stadsauto met een brandstofmotor straks veel te duur”, vertelt Max Erich, sector econoom automotive en industrie bij ING.

Ook daar is een oplossing voor: elektrificatie. Hierdoor blijven A-segment auto’s betaalbaar én voldoen ze aan nieuwe klimaatnormen. Maar, waarschuwt Erich; deze transitie moet geleidelijk gaan. "Om compacte auto's betaalbaar te houden, denken wij dat de weg naar de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark een geleidelijke en betaalbare weg moet zijn. Het stimuleren van nieuwe auto's met een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot, zonder daarbij heftig en rücksichtslos te kiezen voor één enkele technologie, zorgt ervoor dat de transitie naar de elektrificatie zowel voor de consument als de overheid betaalbaar blijft."

Is de compacte stadsauto echt ten dode opgeschreven of is dit een overtrokken reactie vanuit de auto-industrie? Wat denk jij? Laat het ons weten!

0 reacties

Geen reactie

Reageer