Gaat het ronde autostuur verdwijnen?

  • 27 augustus 2019
  • 3 reacties
  • 173 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
  • Community Manager
  • 18 reacties

Wat hebben Formule 1-auto’s en KITT - de zelfrijdende auto van Michael Knight - gemeen? Beiden zijn voorzien van een rechthoekig stuur én allebei zijn ze hun tijd ver vooruit! Het bekende ronde stuur gaat namelijk verdwijnen, zo valt te lezen op ad.nl.

Een rechthoekig stuur is praktischer in een zelfrijdende auto te passen. Bovendien weten automobilisten op deze manier in welke stand de besturing staat, wanneer zij deze overnemen van de automatische piloot.



In de conceptplannen voor de BMW iNext – waarmee het merk over twee jaar op de markt komt – is bijvoorbeeld zo’n rechthoekig stuur opgenomen. Volgens de autofabrikant klapt dit stuur in het midden samen, zodat het compact kan worden opgeborgen in het dashboard. Daarnaast presenteerde Mercedes-Benz onlangs hun Experimental Safety Vehicle (ESF): een studiemodel waarin ze allerlei nieuwe technologieën testen. Inclusief rechthoekig stuur.
Zou jij aan een rechthoekig stuur kunnen wennen? En hoe vind je het eruitzien?


Foto: BMW

3 reacties

In de autosport is het inderdaad al jarenlang gebruikelijk om de onderzijde van het stuurwiel af te vlakken, of om een compleet rechthoekig ontwerp toe te passen. Dit is vooral handig vanwege de beperkte ruimte bij het instappen (i.v.m. de rolkooi) of bij Formule-auto's (i.v.m. de smalle cockpit).

Eén heel belangrijk punt daarbij is echter wel dat een coureur bij voorkeur nooit z'n handen van het stuur haalt. De stuurinrichting van een raceauto kan worden aangepast dat de volledige stuuruitslag bereikt wordt door de armen over elkaar heen te kruisen; een coureur hoeft niet over te pakken in een scherpe bocht. Zelfs in de scherpste/krapste haarspeldbocht op de F1-kalender in Monaco hoeft de coureur alleen maar één hand los te laten om met die ander te kunnen blijven doordraaien:



Het nadeel van zo'n rechthoekig ontwerp is dat je ook niet kunt overpakken in een scherpe bocht. Je moet namelijk de ene hand op de plek van de andere hand zien te krijgen (er zijn maar twee plekken waar je het stuur kan vastpakken) maar dat betekent dat je het stuur dus los moet laten.

In ons eigen dagelijkse verkeer moeten we helaas nog wel eens overpakken en dat kan dus niet met een rechthoekig stuur. Je zou kunnen denken: dan zorgen we toch dat je niet meer hoeft over te pakken, door de maximale stuuruitslag te bereiken na het stuur slechts 180 graden te draaien? Nee. Dat zou betekenen dat je met een veel kleinere beweging van het stuurwiel een veel grotere stuuruitslag krijgt. Nu zijn de meeste autorijders niet zo goed als een zekere Max Verstappen wat betreft wagencontrole, dus dat lijkt mij geen handige weg om in te slaan.

Een rond of rechthoekig stuur maakt geen verschil qua stuurprecisie of stuurgevoel. Voordeel is inderdaad dat een rechthoekig stuur makkelijk(er) aantoont in welke richting de wielen staan, maar daarvoor heeft de racerij ook al een oplossing bedacht, heel lang geleden:


Inderdaad, een klein streepje in een opvallende kleur.

Dus dan blijft over het argument om het stuurwiel makkelijker te kunnen opbergen wanneer men in een hoog-autonome toestand rondrijdt. Stuurwielen zouden sowieso kleiner gemaakt moeten worden dan dat ze nu zijn, met een wat dikkere en voorgevormde rand: stuurt veel beter. Daarnaast kun je ook een rond stuurwiel uit 2 of meer delen maken die kunnen inklappen. De vorm hoeft niet perse rechthoekig te zijn daarvoor.

Maar misschien moeten we ons wel iets heel anders afvragen:
Moeten we wel willen dat er auto's komen die goed genoeg zijn om autonoom te rijden in bijna alle situaties, maar waarbij er toch nog een stuurwiel nodig is voor die paar keren dat de auto het niet kan? En dat dat stuurwiel dan zit opgeborgen/weggeklapt, wat dus eerst weer tijd kost om het (letterlijk) binnen handbereik te krijgen?

Tot en met SAE-3 kun je niet zonder een stuurwiel. Bij SAE-5 kun je beter helemaal geen stuurwiel meer inbouwen om verwarring te voorkomen. Moeten we SAE-4 niet gewoon overslaan?
Een andere oplossing: de draaiknop.
In auto's is dat idee al eerder afgeschoten, i.v.m. de botsveiligheid.

Zoals MVDL in zijn reactie opmerkt hoeven coureurs in hun rondes vrijwel nooit het stuur (bijna) helemaal te draaien en dus nooit 'over te pakken'. Als ik me zo'n stuur in mijn auto voorstel terwijl ik in de Alpen een weg met haarspeldbochten moet rijden, dan vrees ik voor nogal wat rare situaties, om niet te zeggen voor ongelukken. Zo'n vierkant stuur, hoe mooi het er ook uitziet, werkt niet in het gewone verkeer, waar je nogal eens flink met het stuur moet draaien om de gewenste manoeuvres te kunnen uitvoeren. Kortom, het lijkt me uitermate onverstandig om dit in te voeren zolang het zelfstandig rijden door de auto's nog niet optimaal en zonder problemen is uit-ontwikkeld. En gezien de resultaten tot nu toe zijn we daar nog lang niet aan toe.

Reageer