De toekomst van dynamische wegeninrichting

  • 5 september 2018
  • 0 reacties
  • 69 Bekeken

Reputatie 4


Zijn wegen die zich dynamisch kunnen aanpassen aan de tijd en de omstandigheden een oplossing voor weginrichting in de toekomst? Alphabet, moederbedrijf van o.a. Google, werkt aan een straat die in de spits een extra rijstrook biedt aan autoverkeer, maar ’s avonds is om te toveren tot een voetgangersgebied, compleet met fietsenstalling.

Het idee komt van het befaamde Italiaanse ontwerpbureau Carlo Ratti Associati, dat een proefopstelling realiseerde in Toronto. Daarbij gebruikt men zeshoekige vlakken. Deze zijn makkelijk te verplaatsen. Bovendien zijn ze eenvoudig te voorzien van paaltjes, fietsenstallingen en lichten. Met de lichten kunnen bijvoorbeeld laad- en loszones aangegeven worden, voetgangersoversteekplaatsen, fietsroutes, of rijstroken voor zelfrijdende auto’s, al naar gelang de behoefte op dat moment.

Begin dit jaar is in Londen een ‘responsive’ zebra in gebruik genomen. Deze voetgangersoversteekplaats verbreedt automatisch als er meer voetgangers zijn of verdwijnt als er geen voetgangers aanwezig zijn. Zodra een fietser nadert verschijnt er een fietsopstelvak.

En al eerder werd er ook al een prototype gerealiseerd om je eigen fietsstrook in het donker te creëren. Het idee komt van Alex Tee en Evan Gant van Altitude. Het idee is dat het achterlicht (een laser) een fietspad projecteert op de plek waar de fietser rijdt.

Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen en welke kansen zien jullie voor Nederland op dit gebied?


Foto: SAATCHI & SAATCHI en Direct Line

0 reacties

Geen reactie

Reageer