Navigatie updaten in je auto: waarom zou je dit nog doen?

  • 16 december 2019
  • 6 reacties
  • 391 Bekeken

Reputatie 3
  • Verkeersdeelnemer
  • 44 reacties

Als zakelijke rijder wissel ik nogal eens van auto. Soms heb ik 3 tot 4 jaar dezelfde auto, soms maar voor een paar maanden. Het zijn altijd wel relatief nieuwe auto’s met standaard navigatie aan boord, maar tegelijkertijd is de aanwezige navigatie zo snel gedateerd, dat ik merk dat ik het nauwelijks gebruik en gewoon Google Maps aanzet op mijn telefoon - want dat is eigenlijk altijd wel actueler.

Dit weekend zat ik me toch even te verdiepen in een navigatieupdate voor de auto waar ik nu in rijd en zie daar kosten die ergens tussen de 150-200 euro liggen. Voor een update die over een paar maanden wellicht alweer gaten laat zien. Dat is serieus veel geld.

Ik vraag me daarom af, waarom je de navigatiesystemen in je auto uberhaupt nog zou updaten en gebruiken. Heeft iemand daar een mening over?


6 reacties

Reputatie 4
Badge +6

Er zijn merken die de updates van de navigatiesystemen kosteloos aanbieden, zolang het onderhoud bij hen gedaan wordt. Mijn ervaring is dat het een keer per jaar updaten over het algemeen voldoende is om redelijk up-to-date te blijven. Zeker in combinatie met de kostenloze, accurate file-informatie die ik krijg (moet ik overigens wel mijn eigen telefoon aan koppelen voor de dataverzending en -ontvangst).
Wat je wel steeds meer ziet is het gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. Dan zit je navigatie in je telefoon, maar kan je via je autoscherm alle instructies lezen en de kaart zien. Ik denk dat je daar uiteindelijk heen gaat. Je ziet trouwens wel een ontwikkeling dat bepaalde fabrikanten er voor gaan kiezen om geen eigen kaarten meer aan te bieden, maar samen te werken met een partij zoals Google.  
Persoonlijk vind ik het net wat prettiger om de kaart uit de auto te gebruiken dan (in mijn geval) Apple Maps of een van de andere, beschikbare navigatieapps. Maar als de ontwikkeling verder doorzet, kan dat zo maar eens veranderen. Hoe fijn zou het zijn om je navigatie en alle favorieten te behouden als je van auto wisselt, inclusief je favoriete muziek en zenders. Bijv. ivm een nieuwe, maar ook vanwege een huurauto in het buitenland.  

Reputatie 1

Ook hier is Tesla (voor de automotive branche) innoverend bezig. Alle updates, ook die van de GPS, worden via internet doorgevoerd. Waar je voor de Duitse automerken langs de dealer moet, staat er elke week ochtend een frisse Tesla klaar. 

Ben geen Tesla rijder, maar vind het wel machtig interessant hoe een eenling een machtige industrie op zijn grondvesten laat schudden. 

Reputatie 3
Badge +3

Je ziet trouwens wel een ontwikkeling dat bepaalde fabrikanten er voor gaan kiezen om geen eigen kaarten meer aan te bieden, maar samen te werken met een partij zoals Google.  

 

If you can’t beat em, join em, zullen sommige autofabrikanten denken. Voor veel van hen is het updaten van deze kaarten een bijkomstigheid lijkt mij. Om tegen partijen als Google op te boksen moet je dus van erg goeie huize komen. Toen ik afgelopen maand een auto huurde in Italië was ‘ie al Google Maps compatible. Hoefde alleen m’n telefoon in te pluggen. 

 

Ik denk dat de komende jaren gangbare navigatie wordt teruggedraaid tot een handjevol systemen. En ook steeds meer auto’s een ingebouwde Google Maps-functie krijgen. Het is goedkoper, effectiever en de consument gebruikt het toch al...

Android, IOS, oid in de auto en je kunt gewoon apps installeren en hebt de ideale integratie.

Het nadeel van je eigen smartphone is dat je die in je houder moet zetten, snoertje erin, app starten. De integratie met autosystemen is vaak beter. Ook geen lelijke zuignap in je auto of blokkade van je ventilatiesysteem.

Daardoor ligt mijn smartphone te vaak in mijn dashboardkastje net als ik hem nodig heb of moet ik  in de file al zoekend in mijn apps google maps opstarten.

In 2014 had sony hiervoor een briljante oplossing, maar die is nooit doorgebroken. In plaats van je autoradio klem je je smartphone (verschillende merken en maten mogelijk) op plek waar je autoradio zit. Draadloos opladen en bluetooth voor de verbinding. Je gebruikt je smartphone voor radio en muziek, draadloos bellen en navigatie. 

Best of both worlds.

Wisten jullie overigens dat maar 40% van de mobilisten realtime navigatie gebruiken. Daardoor moeten wegbeheerders veel systemen langs de kant van de weg zetten om de gebruiker te informeren inclusief de bordjes navigatie-uit bij veranderingen voor de gebruikers die het systeem niet updaten. Misschien moet de Europese overheid (net als bij updates voor smartphones) kaartupdates wel verplichten aan de autoleveranciers. De juiste data moet dan digitaal aangeleverd worden via de wegbeheerders conform de, in Nederland met de regio's, afgesproken digitaliseringsopgave overheden. 

 

Reputatie 3

Als zakelijke rijder wissel ik nogal eens van auto. Soms heb ik 3 tot 4 jaar dezelfde auto, soms maar voor een paar maanden. Het zijn altijd wel relatief nieuwe auto’s met standaard navigatie aan boord, maar tegelijkertijd is de aanwezige navigatie zo snel gedateerd, dat ik merk dat ik het nauwelijks gebruik en gewoon Google Maps aanzet op mijn telefoon - want dat is eigenlijk altijd wel actueler.

Dit weekend zat ik me toch even te verdiepen in een navigatieupdate voor de auto waar ik nu in rijd en zie daar kosten die ergens tussen de 150-200 euro liggen. Voor een update die over een paar maanden wellicht alweer gaten laat zien. Dat is serieus veel geld.

Ik vraag me daarom af, waarom je de navigatiesystemen in je auto uberhaupt nog zou updaten en gebruiken. Heeft iemand daar een mening over?

Ik zeg niet doen! Is echt weggegooid geld! Ooit mijn Audi laten updaten, was nog van 2011 en na 5 jaar was dat echt nodig. Blijkt dat verkeerssituaties van langer dan 5 jaar geleden er gewoon nog niet instaan! Bij Audi geklaagd, maar die steken gewoon een middelvinger na je op!

Wel moet ik melden dat huidige auto's vaak (zakelijk) uitgerust zijn met een abonnement voor 3 jaar en hier de updates een paar keer jaar zo binnenkomen. Maar google laat toch wel zien dat het een stuk verder is en wat betaal je er voor? 

Het up-to-date houden van het onboard kaartmateriaal is toch echt wel relevant, in ieder geval voor de steeds geavanceerdere automodellen. Steeds meer en meer rijtaakondersteunende systemen en de toekomstige geautomatiseerde voertuigen hebben zogenaamde High Definition Digital Maps nodig.

Denk bijvoorbeeld aan informatie waaruit het voertuig kan opmaken of een bepaalde wegsituatie wel/niet geschikt is voor een of meerdere assistentiesystemen, zodat het voertuig of zelf een aanpassing kan doen in het rijgedrag of zodat de bestuurder de controle (tijdig!) kan overnemen.

Die informatie in zo'n HD digitale kaart moet altijd actueel zijn en daarnaast ook nog eens continu gevoed worden met actuele informatie. Al dan niet dankzij data vanuit andere voertuigen (vehicle-to-vehicle (V2V), vehicle-to-infrastructure (V2I) en vehicle-to-everything (V2X) communicatie). Dat kan nu ook deels al met apps als Google, Flitsmeister, Waze, etc., maar het probleem daarvan is dat het voertuigsysteem die informatie dan niet heeft.

Hoe geweldig die apps ook zijn, de informatie zelf moet dus ook bij het voertuig terecht komen. Op welke manier, dat zou in principe niet uit moeten maken. In theorie kan je ook de info vanuit je app naar de auto laten sturen, maar idealiter wil je dat de auto ook over die info beschikt als je die telefoon niet in de auto hebt.

Dus in dit geval heeft Tesla inderdaad een systeem op de markt gezet dat zowel innoverend, disruptief als veiligheidsbevorderend kan zijn. Dat kun je niet over alle Tesla-functionaliteiten zeggen.

Tot die tijd gebruik ik lekker een stand-alone GPS met live info, die elk kwartaal (gratis) updates krijgt. Bijkomend voordeel is dat zo'n systeem niet voor de verleiding kan zorgen om allerlei inkomende berichten te gaan lezen, een probleem dat veel mensen nog wel hebben als ze een telefoon als navigatie gebruiken.

 

Off-topic: moest er niet eens een campagne o.i.d. komen gericht op die droeftoeters die hun navigatiesysteem of telefoonhouder zodanig aan de voorruit plakken dat een aanzienlijk deel van het zicht wordt ontnomen? Ik rijd soms achter mensen waarbij ik bij wijze van spreken kan zien welke route ze rijden...

Reageer