Koplampen worden steeds slimmer

  • 26 april 2019
  • 4 reacties
  • 379 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
  • Community Manager
  • 18 reacties



Vervelend: een tegen- of achterligger die met grootlicht jouw zicht belemmert. Slimme koplampen moeten de uitkomst gaan bieden. Maar of iedereen hier op zit te wachten?

Er worden flinke stappen gezet (en kilometers gereden) om ook koplampen slimmer te maken. Zo geeft de nieuwste generatie LED lichten bestuurders de mogelijkheid om altijd met grootlicht aan te rijden. En dat zonder dat je je tegenligger een hoornvliesbeschadiging aanmeet. Spot het systeem in deze lampen buiten de bebouwde kom geen andere auto’s, dan schakelt deze automatisch het grootlicht in.

Daarnaast is er tegenwoordig adaptieve verlichtingstechnologie, die eventuele tegenliggers uit het lichtveld knipt. Daarmee hebben andere auto’s geen last van jouw lampen, maar heb jij wél optimaal zicht.

Best handig, zou je denken, maar uit Brits onderzoek blijkt dat niet iedereen blij is met moderne verlichting. 65% van de ondervraagden zegt vaak verblind te worden door moderne verlichting en 58% denkt dat het onnodige risico’s met zich meebrengt. Als hoofdreden wordt het gebruik van LED licht genoemd. Modernere (en duurdere) auto’s met LED lampen staan vaak hoger op de wielen, waardoor het licht sneller als hinderlijk wordt ervaren. Daarnaast vinden veel bestuurders de felle kleuren onplezierig.

En dat is een knelpunt. Want LED licht is een blijvertje. Sterker nog, het nieuwe licht wordt na verloop van tijd de standaard.

Hoe ervaar jij verlichting van tegenliggers?

4 reacties

Reputatie 1
Als led koplampen goed afgesteld staan zouden ze geen irritatie moeten veroorzaken. Wel vind ik dat sommige merken, o.a. van het vag concern irritante lampen hebben als je erdoor ingehaald wordt. De bundel aan de rechterkant staan gewoon te hoog. De bermkant zogezegd.

Heb zelf automatisch grootlicht maar soms blijft het wel erg lang aanstaan. Ook lijkt hij voorgangers niet goed te zien. In situaties waarin ik het zelf allang uit had gezet blijft het nu gewoon aan. Heb ook al een paar keer gehad dat tegenliggers seinden.

Maar er zijn ook systemen met zgn. led arrays. Die schijnen inderdaad om voertuigen voor je heen, zodat die er geen last van hebben. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar misschien zijn dat juist wel de lampen die zo irritant zijn in je spiegels. Geen idee.
Reputatie 2

5b60b7e2-6ee0-4de3-8552-6984063b71f8.png



Vervelend: een tegen- of achterligger die met grootlicht jouw zicht belemmert. Slimme koplampen moeten de uitkomst gaan bieden. Maar of iedereen hier op zit te wachten?

Er worden flinke stappen gezet (en kilometers gereden) om ook koplampen slimmer te maken. Zo geeft de nieuwste generatie LED lichten bestuurders de mogelijkheid om altijd met grootlicht aan te rijden. En dat zonder dat je je tegenligger een hoornvliesbeschadiging aanmeet. Spot het systeem in deze lampen buiten de bebouwde kom geen andere auto’s, dan schakelt deze automatisch het grootlicht in.

Daarnaast is er tegenwoordig adaptieve verlichtingstechnologie, die eventuele tegenliggers uit het lichtveld knipt. Daarmee hebben andere auto’s geen last van jouw lampen, maar heb jij wél optimaal zicht.

Best handig, zou je denken, maar uit Brits onderzoek blijkt dat niet iedereen blij is met moderne verlichting. 65% van de ondervraagden zegt vaak verblind te worden door moderne verlichting en 58% denkt dat het onnodige risico’s met zich meebrengt. Als hoofdreden wordt het gebruik van LED licht genoemd. Modernere (en duurdere) auto’s met LED lampen staan vaak hoger op de wielen, waardoor het licht sneller als hinderlijk wordt ervaren. Daarnaast vinden veel bestuurders de felle kleuren onplezierig.

En dat is een knelpunt. Want LED licht is een blijvertje. Sterker nog, het nieuwe licht wordt na verloop van tijd de standaard.

Hoe ervaar jij verlichting van tegenliggers?

 

Slimme koplampen, ik denk eerder slimme auto, want koplamp krijgt alleen maar opdrachten van camera van de auto (vandaar dat hier ook een goed afgestelde camera noodzakelijk is!) en een koplampafstelapparaat (digitaal) die de juiste afstelling kan doen van deze lampen.

Naast LED lampen heb je LED matrix, maar tegenwoordig heeft BMW en Audi ook al Laser licht.

Ik rij zelf al een aantal jaren met LED verlichting en ik vind het zelf erg plezierig! Veel licht! en ja ook ik vind het irritant als ik ze als tegenligger heb. Het zou trouwens niet uit moeten maken of het voertuig hoog of laag is, de stand van de koplampen is een vastgegeven in APK regeling.

Ook ik heb in de auto de mogelijkheid om altijd met grootlicht te rijden, maar vind dat dit nog niet optimaal. Heb toch nog steeds het idee dat het te lang duurt voor dat de camera in de gaten krijgt dat er een tegenligger aankomt.

 

Reputatie 2

Om wat meer uitleg te geven over de LED Matrix, kijk hier een filmpje wat Mercedes heeft gemaakt. Er zijn meer voorbeelden te vinden van andere merken.

MultiBeam Mercedes

Reputatie 4
Badge +6

Vorige week hebben we vanuit ANWB nog een onderzoek gepubliceerd naar autoverlichting. De conclusie is dat koplampen steeds feller worden. Dit zit 'm tegenwoordig met name in de LED verlichting. Normaal gesproken bij een lamp verstrooit licht zich. Dus het gaat in de breedte alle kanten op. Met de lichtkast in de koplamp unit kan je dit sturen, dus je bundelt als het ware het licht, waardoor je gericht kunt schijnen. 
Een LED-lamp heeft deze unit eigenlijk niet nodig. Een LED-lamp kan uit zichzelf naar voren schijnen en hoeft niet ‘gestuurd’ te worden. En daar zit het probleem. De lichtbundel van een LED-lamp is daardoor een stuk intenser dan van een ouderwetse koplamp, en zelfs dan Xenon. Je kunt het vergelijken met zonlicht dat je via een vergrootglas bundelt, waardoor je een veel fellere en scherpere straal krijgt. Uit ons onderzoek bleek dat op een afstand van 20 cm het aantal lumen 3x zo hoog is dan het kijken in direct zonlicht (zo'n 100.000 lumen). Je kunt begrijpen dat dan het verschil tussen licht en donker erg groot wordt en je ogen even de tijd nodig hebben om om te schakelen. En dat maakt het niet zo verkeersveilig. Dit kan je oplossen door LED-verlichting juist via de lichtkast ook te laten reflecteren en verbreden, zodat de bundel breder wordt en minder intens. Als automobilist is het fijn dat je meer zicht hebt, maar anderen kunnen er wel degelijk last van hebben (buiten alle illegale lampjes die geplaatst worden en daardoor ook verblinden). 

De vraag is of verlichting wel zo fel moet zijn. Ik vermoed dat meespeelt deze verlichting ook zo fel wordt gemaakt, zodat een Lane Keeping Systeem goed zicht heeft en het voertuig binnen de rijbaan kan houden. Maar dat is niet meegenomen in het onderzoek. 

Wil je meer weten over de bevindingen van de onderzoekers? Kijk dan eens het onderzoeksrapport door. 

Reageer