Hoe werkt Adaptive Cruise Control?

  • 26 oktober 2018
  • 1 reactie
  • 712 Bekeken

Reputatie 4

Adaptive Cruise Control (ook wel Automatic Cruise Control of Automatische Afstandsregeling) is een variant op de welbekende Cruise Control, de snelheidsregelaar die ervoor zorgt dat je een constante snelheid aanhoudt.

Adaptive Cruise Control past automatisch je snelheid aan door te anticiperen op het verkeer. Remt de auto voor je af, dan doe jij dat automatisch ook. Versnelt je voorganger, dan zorgt het systeem er voor dat jij dat ook doet. Sommige systemen hebben de mogelijkheid om tot complete stilstand te komen.

Bij veel ACC-systemen kun je zelf aangeven vanaf welke afstand van de voorgaande auto het systeem moet ingrijpen. In de praktijk blijkt echter dat te grote afstanden er vooral voor zorgen dat je andere bestuurders de mogelijkheid geeft om ‘voor te kruipen’, wat weer tot gevolg hebt dat je afremt.

Andere minpunten van het systeem zijn dat de aandacht voor het verkeer bij bijna een derde van de bestuurders daalt en dat het systeem auto maar één auto vooruit kan kijken.

De ANWB heeft een aantal leden laten ervaren hoe het is om gebruik te maken van verschillende rijhulpsystemen, waaronder ACC:



Gebruik je zelf ook ACC en wat zijn jouw ervaringen? Deel het in dit topic!

Afbeelding: ANWB

1 reactie

Reputatie 1
Dat er veel te groten gaten vallen als je acc aan hebt komt niet door de acc, maar door het feit dat de meesten veel te weinig afstand houden. Een acc houdt rekening met de remweg. Mensen niet.

Als je acc een beetje kent kun je het systeem ook een beetje 'helpen'. Het werkt wel bij ieder merk anders. Ik had een 2018 seat ibiza en die haalde niet rechts in als ie op de acc stond. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen als je uit moet voegen en je nadert een vrachtauto die gewoon rechtdoor gaat. Stel je voegt met 120 uit, en wil de vrachtauto rechts passeren, en er rijden auto's achter je. De auto gaat dan volop in de ankers omdat hij 'denkt' dat je rechts in gaat halen. Als je dit weet kun je erop anticiperen door het gaspedaal even aan te raken. De auto 'weet' dan dat hij er rechts voorbij mag.
Wat trouwens mooi is aan dit systeem in de ibiza is het feit dat het in Engeland andersom werkt. Aan de hand van gps gegevens 'weet' de auto dat je in een linksrijdend land bent en dan remt hij als hij denkt dat je links in wil gaan halen. Maar goed ook, want stel je voor dat hij het ook rechts zou doen net als in NL. Dan zou het onbruikbaar worden.

Overigens kun je als de auto in acc modus rijdt wel gewoon gas geven en zo alsnog te dicht op je voorligger rijden. Hij remt dan niet.

Mijn huidige auto haalt wel rechts in, maar als je daar zelf gas bij geeft in acc modus, en hij vind dat je te dicht op je voorganger rijdt dan doet hij gewoon niets. Je kan dan het gaspedaal tot de bodem indrukken maar er gebeurd niets.

De werking van acc verschilt dus bij elk merk.

Reageer