Vraag

ADAS kennis bij autoverkopers

  • 28 maart 2019
  • 5 reacties
  • 559 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Wat zijn jullie ervaringen bij de aanschaf van jullie auto met hulpsystemen? Onlangs kocht ik een nieuwe auto. Ik koos hierbij bewust voor een auto met hulpsystemen, waaronder Lane Keeping en noodremsysteem.

Het probleem met ADAS is dat deze systemen allemaal verschillend werken en je als autokoper niet altijd weet op welke manier je ondersteuning werkt en bij welke snelheden het systeem ook functioneert. Zo kan een noodremsysteem bij het ene model al werken vanaf 15 km/u, terwijl dit bij een ander model pas vanaf 50 km/u het geval kan zijn. Daarbij herkent het ene systeem fietsers en voetgangers en herkent het andere systeem alleen voertuigen die je van achteren nadert. Kortom, wat mag ik van mijn ADAS verwachten? En welke systemen zitten er op mijn auto? Uit onderzoek van Connecting Mobility blijkt dat veel automobilisten dat niet eens weten.

Ik hoopte die vraag te kunnen beantwoorden door het lezen van het instructieboekje. Daar werd ik uiteindelijk ook niet veel wijzer van. Blind Spot Detection? Indien van toepassing. Adaptive cruise control? Indien van toepassing. Over de werking van het noodremsysteem; twee opties. Indien van toepassing bij de auto met camera voor en radar voor. En in de paragraaf er na; indien van toepassing, met alleen een camera. Tja, welk systeem zit er nu in mijn auto? Met radar of niet?

Wie weet heeft de autoverkoper wel het antwoord? Helaas, verkeerd gedacht. Zo vroeg ik hem allereerst of hij wist of mijn auto nu ook met radar was uitgerust of alleen met camera. Helaas moest hij daarop het antwoord schuldig blijven. Daarnaast wist hij ook niet te vertellen vanaf welke snelheid het noodremsysteem functioneerde en of het systeem ook voetgangers herkende. Tenslotte vroeg ik hem of hij ook wist vanaf welke snelheid het Lane Keeping systeem zou werken. Ook daar wist hij niet het juiste antwoord op te geven. Hij dacht dat het systeem al meteen in werking treedt. Niet gek gedacht, omdat het symbool in het dashboard zichtbaar is. Alleen is dat symbool wit en niet groen, ten teken dat het systeem werkt. In het boekje staat dan ook dat het systeem werkzaam is vanaf een snelheid van 60 km/u.

De verkoper vertelde mij dat hij deze informatie nooit deelde met klanten, omdat mensen dat vaak na 5 minuten alweer vergeten zijn. Persoonlijk vind ik het jammer dat er aan deze veiligheidssystemen onvoldoende aandacht wordt gegeven. Hierdoor moeten mensen zelf ervaren hoe deze systemen werken en deze onwetendheid zorgt ervoor dat mensen de systemen overschatten, zoals ook blijkt uit onderzoek van ANWB en Royal HaskoningDHV naar Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Systemen.

Het gebrek aan uitleg staat niet op zichzelf. Uit het onderzoek naar Lane Keeping systemen kwam ook naar voren dat verkopers niet over de veiligheidssystemen beginnen of deze uitzetten bij een proefrit, omdat alle piepjes de autokoper kan afschrikken.

Hebben jullie dezelfde ervaringen of is er bij jullie wel uitgebreid stilgestaan bij deze nieuwe systemen?

5 reacties

Het zal erg afhankelijk zijn van het automerk en de importeur (voor (landelijke) verkooprichtlijnen) en waarschijnlijk ook nog afhankelijk van onderlinge dealerbedrijven.

Ik heb een tijdje geleden bij de Subaru-dealer in Apeldoorn (Eickhof) een 2018 Impreza meegekregen voor een testrit. De eigenaar van deze dealervestiging verzorgde bij mij de introductie met het voertuig en hij zij mij dat 'ie dat bij elke klant doet. Deze introductie was behalve enige statische uitleg ook inclusief een dynamische uitleg, waarbij hijzelf eerst rondreed en de systemen demonstreerde. Pas daarna kreeg ik de sleutels. Nu beschik ik gezien mijn vakgebied over enige voorkennis over deze systemen in vergelijking met de gemiddelde automobilist, maar met de kennis van de RHDHV-onderzoeken waar je naar refereert in mijn achterhoofd vond ik het wel een geruststellende gedachte dat er ook dealerbedrijven als Eickhof bestaan.

Overigens kan ik het iedereen aanraden om eens een Subaru met het EyeSight systeem (toepasselijke naam) te proberen. Ik vond het erg intuitief werken.
Reputatie 2

Bij mijn nieuwe auto heb ik wel een aantal opties aangevinkt die ik wilde hebben, zonder dat ik wist hoe het werkte.

Tegenwoordig lopen er productspecialisten rond in de showroom die overal vanaf moeten weten. Verkopers zijn er nog om de orders op te schrijven.

Bij aflevering wordt dit ook door een productspecialist gedaan en er wordt koud in de showroom van alles uitgelegd. Druk hier doe dat, maar geen praktijk. Ik zeg een mooie kans voor VR of ietsdergelijks, laat de klant beleven in VR wat de systemen doen, voor dat je ze de weg op stuurt. Ik kwam pas 2 weken later achter waar traffic assist zat en hoe het echt werkt.

(...) Bij aflevering wordt dit ook door een productspecialist gedaan en er wordt koud in de showroom van alles uitgelegd. Druk hier doe dat, maar geen praktijk. (...) Ik kwam pas 2 weken later achter waar traffic assist zat en hoe het echt werkt.

Je hebt dus op een trial-and-error manier moeten uitvogelen hoe de systemen op je auto werken. Een gemiste kans van jouw autodealer. Stel je voor dat je onderweg iets aan het uitproberen was en je niet wist of een systeem iets wel of juist niet kan; als je niet snel genoeg bent kan er dan een gevaarlijk moment ontstaan.

 

Laatst was ik zelf een paar dealers langsgegaan. Ze vertelden allemaal individueel van elkaar dat ze (uiteraard) instructies geven aan de voertuigkoper (sociaal wenselijk antwoord, waarschijnlijk), maar dit bleek vooral zo te zijn wanneer klanten daar specifiek om vroegen. Er was er ook eentje bij die klanten erop wees dat ze na een x-periode uitproberen en wennen aan de auto ook nog eens kunnen terugkomen voor extra uitleg. Dan zijn die klanten echter al een tijdje aan het rondrijden geweest, en wellicht ook allerlei dingen al zelf uitprobeerden met een beperkte hoeveelheid kennis over de systemen.

Ook vertelden meerdere dealers aan mij dat ze hun gesprek afstemmen op het soort klant dat voor hen staat. Op zich klinkt dat logisch. Maar iemand die wordt ingeschat als zijnde “technisch onderlegd” kreeg van sommige dealers meer “vrijheid om het zelf uit te zoeken” dan iemand die “a-technisch” wordt ingeschat. En beide situaties zijn eigenlijk onwenselijk: a-technische mensen behoeven uitleg om het überhaupt te begrijpen, terwijl mensen met technisch inzicht wellicht instructie moeten krijgen om wat te worden afgeremd. Technische mensen zullen wellicht eerder geneigd zijn om (te) veel op hun voertuigsysteem te vertrouwen.

Overigens is het misschien wel aannemelijk dat als mensen bewust bezig zijn met het uitproberen van hun voertuigsystemen, ze ook alert(er) zijn op wat er tijdens dat uitproberen gebeurt. Wellicht is dat dan nog het lichtpuntje van deze situatie.

Reputatie 4
Badge +6

Per ongeluk in plaats van op like geklikt, de reactie van René van Arkel aangeklikt als ‘beste antwoord’. Aangezien het een vraag is naar ervaringen kan er natuurlijk geen beste antwoord zijn. 
Update: inmiddels aangepast door beheer. 

Reageer