Luchtzuiverende auto’s? Het is geen toekomstmuziek meer

  • 20 augustus 2019
  • 2 reacties
  • 209 Bekeken

Reputatie 4

Auto’s die de lucht zuiveren, in plaats van vervuilen: het klinkt te mooi om waar te zijn, maar het is al mogelijk. Het automerk Hyundai testte 31 dagen lang de Nexo in de binnenstad van Londen en de resultaten zijn veelbelovend.


De University College of London zette in het kader van de Britse Clean Driving Month de smerigste straten van Londen op een rijtje, waarna Hyundai de elektrische auto door die straten liet rijden. Tijdens de test werd volgens Hyundai 26,9 kilo lucht per uur gezuiverd. Om het zuiveringsproces inzichtelijk te maken, hielden Hyundai en de University College of London een demonstratie voor het Londense publiek.

Hoe werkt het?
De elektrische Hyundai Nexo is voorzien van een brandstofcel waarmee de auto waterstof omzet in elektriciteit. Om de chemische reactie van waterstof met zuurstof zo goed mogelijk te laten plaatsvinden, moet de lucht extreem zuiver zijn. De vervuilde stadslucht die de auto in gaat aan de voorkant, moet dus eerst worden schoongemaakt. Dat doet de auto door de lucht via drie verschillende filters te zuiveren. Uiteindelijk komt er niets anders dan schone lucht en waterdamp uit de uitlaten.

Nog veel stappen te zetten
Dat klinkt allemaal fantastisch, maar er zijn in Nederland nog wel wat stappen te zetten. Je kunt hier namelijk nog maar twee waterstofautomodellen kopen, en die zijn duur. De Hyundai Nexo is verkrijgbaar vanaf € 74.995,- en de Toyota Mirai vanaf € 80.935,-. Daarnaast heeft Nederland nog maar vijf waterstoftankstations. Er bestaan al wel plannen om meer waterstoftankstations bij te bouwen.

Bevorderen dit soort publieke acties de opmars van waterstofauto’s? En hoe geven wij deze technologie in Nederland een zetje?

Foto: Hyundai

2 reacties

Geweldig natuurlijk dat je zo als het ware met een stofzuiger door de stad rijdt en de lucht filtert terwijl je rijdt.

Alleen vraag ik me af of dit ook niet op elektrische (en zelfs ICE) auto's kan worden toegepast. Batterijen moeten ook gekoeld kunnen worden en we willen een frisse luchtkwaliteit in de cabine. Als de inkomende lucht gefilterd wordt en op een andere plek de auto verlaat (er moet dus een vorm van circulatie zijn) dan kan het in principe in elk voertuig, toch?

Ik zie namelijk zelf waterstofauto's niet zo zitten. Ja, water uit de uitlaat is mooi, maar je hebt veel meer energie nodig per kilometer dan bij een batterijauto. Een batterijauto heeft 3-5x minder elektriciteit nodig dan een waterstofauto. (bron)(bron)
Ik ben absoluut niet technisch en heb dan ook weinig verstand van de techniek die met het rijden op waterstof te maken heeft. Wel is mij duidelijk geworden dat het proces dat nodig is om waterstof te produceren op zichzelf al erg ingewikkeld is en nogal wat energie vergt. De vraag die ik me stel is dan ook of het wel de moeite waard is om al die energie in te zetten om een beetje lucht te zuiveren. Zouden daar geen eenvoudiger processen voor kunnen worden ingezet? Bijv. een paar electrische luchtzuiveraars per straat.
En dan die auto's op waterstof. Zou het niet economischer zijn de ontwikkeling van die auto's pas in te zetten als die techniek ook op andere terreinen kan worden ingezet, bijv. ter verwarming van woningen in plaats van met aardgas zoals nu (en wat binnenkort moet stoppen).

Reageer