Zijn mobility-hubs de toekomst van de mobiliteit?

  • 21 oktober 2019
  • 2 reacties
  • 529 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6
  • Community Manager
  • 21 reacties

In Vlaanderen gaan ze de komende jaren flink investeren in alternatieve vervoersmiddelen. Investeringen in fietsinfrastructuur worden verdubbeld en Mobility-as-a-Service (MaaS)-initiatieven krijgen veel ondersteuning. Op deze manier hoopt de nieuwe regionale regering dat burgers en bedrijven sneller gaan schakelen tussen verschillende vervoersmiddelen.
 

Het aandeel duurzame vervoersmiddelen moet voor heel Vlaanderen toenemen tot minstens 40 procent. En op sommige plekken is dit zelfs 50. Dit wil de regering voor elkaar krijgen door een netwerk van zogenaamde mobipunten te realiseren. Op deze punten komt een aanbod aan diverse vervoersmogelijkheden.
 

In Nederland is Hely, een MaaS-pilot, een goed voorbeeld van een mobipunt. In 2018 opende het bedrijf in Delft zijn eerste Mobility Hub van Nederland. Op deze plek zijn een aantal elektrische en gewone fietsen en auto’s beschikbaar gesteld die met een app te ontgrendelen zijn. Inmiddels zijn er ook in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam hubs geopend.
 

Hoe kijken jullie aan tegen deze mobipunten? Zijn dit soort initiatieven de toekomst van de mobiliteit?

 

Foto: Mobipunt


2 reacties

Dit wordt zeker de toekomst, al zal deze shifting nog wel een aantal jaren duren. Maar in de grote steden is parkeergelegenheid natuurlijk al jaren een probleem en de hubs lossen dit grotendeels op. 

Rick - Mobilitybooker

Reputatie 2
Badge +6

@Rick Verwacht je dat de mobipunten mensen zover krijgen hun auto te laten staan? En wat verwacht jij dat er nodig is, om dit aantrekkelijker te maken dan de auto?

Reageer