Nieuwe inrichting van NS voor trein van de toekomst

  • 26 juli 2019
  • 24 reacties
  • 6921 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Onlangs kwam ik dit artikel tegen op de site van Metro Nederland; Hangen, zitten en werken in de trein van de toekomst. De NS heeft in oktober vorig jaar een nieuwe inrichting voor de trein in de toekomst gepresenteerd op de Innovation Expo in Rotterdam.
Het idee erachter? De oude treininrichting is achterhaald. Ooit bedacht met het oog op het gezin. Tegenwoordig reizen mensen met name alleen met de trein. Daar is de nieuwe inrichting op aangepast. Zo zijn er zitplekken, werkplekken en hangplekken.

Wat vinden jullie van dit concept? Ik word er wel blij van als ik aan een bureautje alvast kan beginnen met werken. Op deze manier kan ik werk- en reistijd beter combineren en kom je ook tegemoet aan de doelstelling van de NS om meer buiten de spits te reizen. Je werkdag begint en eindigt immers niet meer op kantoor, maar op het moment dat je de trein instapt.


24 reacties

Reputatie 2
Goed dat ze het gaan veranderen. Nu is het niet zo fijn, met je knieen tegen iemand anders aan en met je tas op schoot (de 4-zitsplekken).
Ik vraag mij af of ze nog nadenken welke treinstellen ze wanneer gebruiken. In de spits is het net veevervoer en zijn er veel staplaatsen nodig en buiten de spits zou er meer ruimte zijn om relaxter te zitten. Misschien kunnen ze een meer flexibel ontwerp maken?

Of er door de tafeltjes aan het raam meer mensen buiten de spits gaan reizen, zodat ze kunnen werken, betwijfel ik. De meeste mensen gebruiken toch hun mobiel of tablet om te werken? Daarnaast ben ik eerlijk gezegd ook wat sceptisch over de mate waarin we gedrag nog meer kunnen beinvloeden, veel mensen voelen zich toch (sociaal) verplicht om tussen 8:00 en 9:00 met werk te beginnen. De overvolle trein an sich zou toch al voldoende stimulering zijn om mensen te overwegen om later te vertrekken?
Ik zit zowel voor als nadelen in dit concept. Enerzijds, erken ik dat het gebruiksgemak van de trein toeneemt wanneer er meer werkplekken en "sociale" zitplekken gecreëerd worden. Anderzijds, zie ik de robuustheid van de trein afnemen; er is minder plek voor passagiers om bij drukte veilig doch comfortabel te kunnen blijven staan.

Een belangrijke volgende stap voor de trein is wat mij betreft de installatie van stopcontacten per zitplaats, ook in de tweede klas. Daarna zou ik graag betere informatievoorzieningen in de trein en op de stations willen; rijden treinen wel of niet en waarom niet en welk handelingsperspectief is er vervolgens voor de reiziger.
Reputatie 2
Badge +5
@Roxy ik begrijp je bedenkingen. Een flexibel ontwerp zou inderdaad helemaal mooi zijn, dat de tafel langs het raam ook per deel weggeklapt kan worden bijvoorbeeld. Dit zou ook direct de nodige comfortabele staanplaatsen kunnen realiseren in de spits (@Olivier van Paasschen).

Ik ben zelf echter wel van mening dat als het gemakkelijker zou worden op je laptop te werken in de trein, dit sneller als werktijd gezien zou worden. Eerder dan als je vast wat mailtjes wegwerkt op je tablet bijvoorbeeld. Als werken écht aangenaam wordt in de trein - en of dit echt gebeurt is nog de vraag - zullen steeds meer mensen de reistijd als werktijd zien, en deze dus flexibeler in kunnen passen. Nu ben je zo een uur uit de lucht, dus dat is lastig als dit midden op de ochtend is.

Ik denk dat het op zijn minst een mooi initiatief is om twee vliegen in één klap te vangen: de trein aantrekkelijker maken, zodat mensen de auto laten staan. En bovendien inderdaad misschien de spitstijd iets afvlakken en over de hele ochtend uitsmeren.

Als ze bij de inrichting het belang van genoeg staanplaatsen meenemen, zie ik er niet direct een nadeel aan, jullie wel?
Reputatie 2

Als ze bij de inrichting het belang van genoeg staanplaatsen meenemen, zie ik er niet direct een nadeel aan, jullie wel?


Dat lijkt mij dan ook geen probleem.
Alleen ik denk dat maar weinig mensen het karakter hebben om af te wijken van de meute, ook als je perfect kunt werken in de trein. De vraag is dan dus om hoeveel mensen gaat het? In welke mate is de situatie nu onvoldoende? Is het wel echt flexibel in te passen?

Iets wat ik echt handig zou vinden als ik zakelijk onderweg ben is de mogelijkheid om, in enige vertrouwelijkheid, te telefoon gesprekken te kunnen voeren. Coupes met enkele zitplaatsen, die in geluid van elkaar gescheiden zijn, kunnen daar misschien bij helpen. Of denken jullie dat dit geen issue is voor de meeste treinwerkers cq zakelijke reizigers?

Werken met een telefoon en/of tabelt vind ik prima gaan. Laptop vind ik minder relevant. Het lijkt mij dat laptops toch steeds meer uitgefaseerd gaan worden? Of denken jullie dat mensen de komende 10 a 15 jaar dit nog steeds willen gebruiken als ze onderweg zijn?
Reputatie 2
Badge +5
Inderdaad, mogelijkheid tot ongestoord bellen en het hebben van een eigen stopcontact per zitplaats, zoals @Olivier van Paasschen zei, zouden de trein al een veel fijnere werkplek maken.

Echter, zoals je aangeeft is het dan alsnog afwachten of dit een grote invloed zal hebben op het handelen van mensen. Los van of mensen kunnen wennen aan zulke flexibele werk- en reistijden, is het natuurlijk ook per branche, bedrijf en baan afhankelijk of dit kan. Ik ben in elk geval heel benieuwd!

Als de trein vooral maar toegankelijk is: om te beginnen voor rolstoel, kinderwagen een gelijkvloerse in en uitstap.

De vrijheid die mensen hiermee krijgen is enorm. Nu op driekwart van stations niet mogelijk te reizen, op andere meestal ook niet evrn ongepland treintje pakken of uitstellen omdat vrienden met wie je samen reist hun plannen veranderen. Wie kan reizen kan zich letterlijk en figuurlijk bewegen. 

 

Ik zie voor- en nadelen van het nieuwe concept. Voordelen zijn in de spits dat werkplekken opklapbaar kunnen worden, zodat er meer sta-plekken zijn. Voorwaarde is wel dat de inklapbare werkplekken centraal door de conducteur of machinist vergrendeld worden. Tussen 9 en 16.00 uur kunnen de werkplekken ontgrendeld worden. Nadeel van de hangplekken is dat bij een noodstop passagiers bij de tweede afbeelding in de yoga-houding letselschade kunnen oplopen.

Zorg ook voor een betere wifi-verbinding en standaard oplaadpunten voor mobiele telefoons en laptops.

Ik vind de 1e klasse niet meer van deze tijd. Als die er zonodig wel moet komen, dan een heel stuk minder dan nu. Nu zie je vaak als het heel druk in de trein is, de 2e overvol is en de 1e nauwelijks. 

Ik ben van mening dat het echt een onzin is om geld uit te geven aan een nieuw ontwerp als de basis nog niet eens op orde is. Ik rijd standaard met de auto, gewoon omdat het makkelijk is maar vorige week wilde ik eens gek doen, reizen met de trein.. helaas ging dat niet omdat er geen enkele trein reed allemaal storingen en toestanden. Dit jaar heb ik het 3x geprobeerd. Als je om 7u op een locatie in Amsterdam moet zijn heb je helemaal niks aan de trein, die rijden namelijk helemaal niet. Niemand investeert in een groene toekomst of minder files. De overheid begint niet en de NS/ ProRail ook niet. Dit dan nog los van de totale reistijd. Arnhem is in reistijd net zo ver als Parijs vanaf mijn huis met de trein. Ook is de auto vele malen goedkoper, Een retourtje met de auto is ongeveer net zo duur als een enkele reis met de trein. Ik hoop dat iemand van de spoorwegen dit leest en er over na gaat denken. Anders kan je beter een langlaufbaan maken zoals het spoor van de Efteling.

Leuk bedacht door de NS ingehuurde ontwerper maar hij/zij blijkt zelf geen treinreiziger te zijn. Mijn beeld in anders. Alle zitplaatsen zijn bezet en iedereen zit op zijn laptop/tablet te werken/tablet of anders is met zijn telefoon bezet. Aan die onzin zitjes boven elkaar zit niemand te wachten.

Ik ga met de trein naar mijn werk van Tilburg naar Utrecht en merk dan dat de treinen overvol zitten en dus veel mensen moeten staan. De kans dat je dan een werkplek bemachtigd is klein. Het beeld dat geschetst wordt komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Men gaat er vanuit dat je keuze hebt om te gaan zitten waar je wil, maar in praktijk ben je blij als je al een zitplaats vindt. Je krijgt dan net het probleem met de stilte coupé waar NS er vanuit gaat dat je een keuze hebt in welke coupé je een zitplaats vindt.

Mijn inziens zou de NS drie dingen moeten veranderen:

  1. De vier persoons zitbanken vervangen door 2x twee stoelen met een klaptafel (prima werkplek);
  2. Schaf de eerste klasse coupé af (meer zitplaatsen beschikbaar en geen kaartcontrole op coupéklasse meer nodig in de treinen);
  3. Zorg voor snel internet voor reizigers met een business card (en voor mij mogen ze dan de doorgifte van de audio en videostreaming diensten en andere bepaalde websites dicht zetten die teveel netwerkcapaciteit kosten).

Leuk bedacht door de NS ingehuurde ontwerper maar hij/zij blijkt zelf geen treinreiziger te zijn. Mijn beeld in anders. Alle zitplaatsen zijn bezet en iedereen zit op zijn laptop/tablet te werken/tablet of anders is met zijn telefoon bezet. Aan die onzin zitjes boven elkaar zit niemand te wachten.

Ik ga met de trein naar mijn werk van Tilburg naar Utrecht en merk dan dat de treinen overvol zitten en dus veel mensen moeten staan. De kans dat je dan een werkplek bemachtigd is klein. Het beeld dat geschetst wordt komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Men gaat er vanuit dat je keuze hebt om te gaan zitten waar je wil, maar in praktijk ben je blij als je al een zitplaats vindt. Je krijgt dan net het probleem met de stilte coupé waar NS er vanuit gaat dat je een keuze hebt in welke coupé je een zitplaats vindt.

Mijn inziens zou de NS drie dingen moeten veranderen:

  1. De vier persoons zitbanken vervangen door 2x twee stoelen met een klaptafel (prima werkplek);
  2. Schaf de eerste klasse coupé af (meer zitplaatsen beschikbaar en geen kaartcontrole op coupéklasse meer nodig in de treinen);
  3. Zorg voor snel internet voor reizigers met een business card (en voor mij mogen ze dan de doorgifte van de audio en videostreaming diensten en andere bepaalde websites dicht zetten die teveel netwerkcapaciteit kosten).

Bijna helemaal eens Jeroen!

Ik zit paar keer in de week in de trein van omgeving Groningen naar Utrecht of Delft. 

Je moet de trein optimaliseren voor zo veel mogelijk comfort in combinatie met drukte. Dus die zitjes boven elkaar slaan idd helemaal nergens op. De trein is geen sauna. 

De huidige vierzitjes zijn denk ik nog wel nuttig. Het sociale gebeuren is hiermee wel gebaat. 

Eerste klas mag van mij ook weg evenals streaming internet diensten. Stabiel gewoon internet is veel beter. Nu hebben we bijna nooit een stabiele verbinding in een drukke trein. 

Overig heb ik een enorme hekel aan het feit dat de plaatsen aan het raam vaak minder beenruimte hebben. Ik ga nu standaard aan het gangpad zitten waardoor het lijkt alsof ik niemand naast me wil hebben. Ik doe dat echter omdat ik met iemand naast mij na een uur kramp krijg….  En dus zit ik liever op een plek waar je beide voeten op dezelfde hoogte op de grond kunt plaatsen. 

En tenslotte lijkt het alsof de zitplaatsen van stof zijn gemaakt. Niet doen. Hou je niet schoon. 

 

Werken met een telefoon en/of tabelt vind ik prima gaan. Laptop vind ik minder relevant. Het lijkt mij dat laptops toch steeds meer uitgefaseerd gaan worden? Of denken jullie dat mensen de komende 10 a 15 jaar dit nog steeds willen gebruiken als ze onderweg zijn?

 

Ik vind documenten schrijven en programmeren op tablets niet echt prettig. Daarvoor is het scherm me te klein. Mailen vanaf een tablet vind ik nog wel redelijk te doen (telefoonschermpje is me te klein en het likt me eigenlijk nooit om zonder fouten te typen). Het Internet is ook best wel slecht op kleine schermen geoptimaliseerd, maar ik denk dat dat over een jaar of 10 heel veel beter is. Ik zie dat niet direct de komende tijd veranderen, en als dat wel gebeurt zit je natuurlijk alsnog met een groot ding waarvoor hetzelfde probleem geldt. 
Ik vind de laptop, of een ding met die grootte dus zeker nog wel relevant.

Het ziet er leuk uit, maar tijdens de spits zijn er nu al te weinig zit plekken, dat wordt alleen maar erger. 1e klas hoeft niet voor mij, maar bouw wel een of in een lange trein twee of 3 WCs. Een rij met twee stoelen weer kant zoals nu is prima, misschien met net ietsje meer beenruimte. Deze nieuwe inrichting zorgt er alleen maar voor dat tijdens de spits meer mensen moeten staan en laten we eerlijk zijn de meeste mensen reizen in de spits. 

Plaatje ziet er perfect uit maar de realiteit zal totaal anders zijn ben ik bang. In de spits met een overvolle trein gaan werken op een laptop zie ik niet zitten, in een rustige trein ook niet want niet iedereen hoeft te zien wat ik doe op mijn laptop.
Enne waarom maar altijd willen doorwerken? Pak je relaxmomenten voor en na je werk in de trein. 

Duidelijke rode verbodslogos in de stiltecoupes aub🙏🙏🙏🙏

Als je iedere dag met de trein reist is er minimaal een tussenstop waarbij mensen instappen en lak hebben aan de regels, met als excuus het verbod niet gezien te hebben. Ik moet het iedere treinreis vragen. Helpt niet met studeren.

Internet in de trein moet echt beter willen mensen op de laptop gaan werken. Groet, een student.

Het ziet er vriendelijk en mooi uit, maar ik zie nu al een aantal problemen die zich gaan voordoen: 

  1. In de huidige NS-treinen ligt nog een uitdaging rondom fatsoenlijke plekken voor bagage: Er is in dit nieuwe ontwerp geen duidelijke ruimte voor grote tassen en koffers. Boven het hoofd zijn de rekken vaak te klein, waardoor grote koffers in het gangpad of bij stoelen moeten worden geplaatst. In het nieuwe ontwerp is helemaal geen rekening gehouden met bagage, behalve op de stoel naast de reiziger (waardoor een zitplek bezet wordt gehouden). Er is ook geen bagagerek boven de stoelen. Het enige voordeel hiervan is dat lange mensen hun hoofd niet meer stoten. Verder zou ik gewoon nadenken over bagagerekken voor groter koffers. Dit hoeven er niet veel te zijn. Gewoon 1 of 2 bij ingang van coupé.
  2. In het nieuwe ontwerp lijkt er veel minder zitplek te zijn. Dit komt doordat er een zitplek is gecreërd bij het raam om naar buiten te kijken en te werken, maar dit kost wel een rij van stoelen die je normaal aan de andere kant heb. In dit ontwerp zal niemand snel op die gele stukjes gaan zitten. Deze zijn te smal (hallo personal space!) en dit gaat ook het gangpad belemmeren (+ leuk uitzicht, zo’n rug van een mede-passagier). Hou ook rekening met mensen die van zichzelf wat breder en/of langer zijn. Op dit moment kampen drukke treinen al met gebrek aan zitplek. Ik zou deze indeling aanzienlijk beperken en standaard lange treinen inzetten. 
  3. Veel mensen hebben last van achteruit reizen en zijwaards reizen heeft hetzelfde effect: Als je daar gevoelig voor bent, dan word je misselijk. Dit is overigens best een aardige groep die daar last van heeft. 

De trein van de toekomst moet gelijkwaardiger zijn. Waarschijnlijk qua businessmodel niet aantrekkelijk, omdat je veel geld kunt vragen voor 1e klas (terwijl de ‘perks’ van 1e klas beperkt zijn). Maar als je 1e klas zou afschaffen, dan zou dat al veel meer zitplek opleveren. Bij drukke treinen een fijn idee, omdat meer mensen kunnen zitten. 

Ik zou graag stopcontacten overal willen zien, niet alleen 1e klas. Stroom is gewoon een basisbehoefte, niet alleen voor mensen met een duur abonnement of kaartje. Goed internet hoort daar ook bij, maar vooral ook veilig internet. Je zou dit kunnen koppelen met een NS-account. 

Het zou mooi zijn als er meer rekening wordt gehouden met toegankelijkheid. NS denkt hier al aan, want je kunt dit aangeven als je hulp nodig hebt om in een trein te komen. Het zou helemaal geweldig zijn als dit ook gewoon zelfstandig zou kunnen. Als in: Geen hoge smalle trappen meer. Gewoon gelijk erin rijden met een rolstoel en genoeg plek hebben om comfortabel plaats te nemen in plaats van alleen in dat koude (winter) of benauwde (zomer) tussenstuk waar geen andere voorzieningen zijn. Als je zitruimte wil opofferen, dan liever voor mensen in een rolstoel dan voor werkplekken.

Ik hoor soms mensen over het afschaffen van de stiltecoupés (omdat deze geen effect hebben), maar daar ben ik het niet mee eens. Het is juist goed om plekken te creëren voor mensen die van nature overprikkeld raken. Andere mensen moeten gewoon wat minder hufterig zijn daarin (hetzelfde geld met die tassen op stoelen en dan zuur kijken als iemand wil gaan zitten). 

Wat ik overigens wel heel fijn vind aan bijvoorbeeld Duitse treinen is een grotere tafel bij vierzitjes. Nu hebben alleen mensen bij het raam baat bij dat kleine tafeltje. Meer beenruimte is altijd een pré.  

 

 

 

 

Werkplekken vind ik een goed idee, maar de huidige klaptafels voldoen voor mij meestal.

 

Een flinke achteruitgang in treininterieur is wat mij betreft de hoogte en vorm van de rugleuning. Ik ben redelijk lang en de nieuwe DDZ intercities zitten echt niet lekker voor mij. De bovenkant van de rugleuning drukt vervelend tegen de schouders en ik kan mijn hoofd/nek nergens tegen laten rusten. Het wordt iets beter wanneer ik onderuitgezakt ga zitten, maar dat is zo asociaal in een drukke trein.

 

Daarom typ ik deze reactie vanuit een oudere VIRM trein, met de fijne paarse hoofdsteun. Ik probeer altijd in de reisplanner naar het type trein te kijken, en vertrek soms eerder om comfortabel in een oude trein te kunnen reizen.

De schets van het nieuwe ontwerp ziet er niet goed uit wat dit betreft: veel te lage rugleuning die voor langere mensen tegen de schouderbladen drukt. Waar is de hoofdsteun?

 

Het is alsof de ontwerpers van dit soort interieur concepten nooit ergonomie les hebben gehad. Hoeveel procent van de mensen mag je uitsluiten van het openbaar vervoer?

 

Een kleine opfrisser voor de ontwerpers: https://www.openerg.com/ergonomics/anthropometry.html

 

 

 

Ik reis al ruim 15 jaar op diverse lange trajecten. eerste klas is prettig indien er zitplaatsen zijn. Je zit dan nl rustiger om ook te werken. zitplaatsen tegen plafond vind ik niet relevant. Idee :onderste treinstellen inrichten met soort eersteklas waar rustig gewerkt kan worden , dus ook o.a. Meer  stopcontacten of zorgen dat wifi altijd werkt. En bovenste meer om sociale activiteiten zoals prive bellen, meer  banken dan stoelen, 

in het algemeen moeten er wel juist meer zitplaatsen gecreëerd worden dan minder. En af van de slogan: vervoerder te zijn, dus staan mag ook. In vliegtuigen is dat ook niet toegestaan en in de trein wordt vaker  hetzelfde omgeroepen als in vliegtuig: welkom aan boord van intercity.... 

De nieuwe inrichting is persoonlijk een vooruitgang, zeker voor als ik wil werken in de trein. Echter, met ingang van dit ontwerp zie ik niet in waarom eerste klas nog nodig is. Ook ben ik het eens met wat wordt gezegd over de spits, ik vraag mij af of er dan genoeg ruimte is voor al die mensen en of dit ontwerp dan handig is. 

Concept zou je aan het denken moeten zetten, mogelijkheden moeten verkennen. Dit zie ik amper terug, lijkt een voortzetting van de lange banken waar niemand op zit in combinatie met hoge werkplekken die in kantoortuinen vaak als laatste bezet zijn. Verder loopt iedereen met rugzak op of schoudertas tegen je aan, omdat veel reizigers ook nu al te lomp zijn. Als 1e klas kleiner wordt of afgeschaft zou ik willen dat de spreiding op het perron beter afgestemd wordt op de drukte in de trein en dat je fatsoenlijk op een station kan blijven wachten op de volgende trein, maar de huidige stations zijn bij uitstek gemaakt om je vol te proppen met ongezonde troep of om je er zo snel mogelijk uit te jagen door de tocht. Met mijn huidige 1e klas kaart heb ik nu nog tenminste enigszins kans op een normale thuisreis, de ochtendspits vermijd ik door vroeg thuis te beginnen en later te vertrekken, werken in de trein is bij mij meestal stukken en agenda's doornemen voor die dag, terug reizend sluit ik af door te lezen of muziek te luisteren, zo kom ik tenminste meer ontspannen thuis dan met file rij, dat is het extra kosten van 1e klas wel waard. Ik zie niet snel hoe dit nieuwe concept voor een andere inrichting dit gaat verbeteren, ga liever zelf elke dag met de trein en ervaar je eigen customer journey, er valt ook heel veel te winnen op het station aan de randen van de reis, om het reizen in de trein te verbeteren.

In de trein is er zo te zien weer geen rekening gehouden met reizigers die een grote koffer meenemen. In de huidige trein is er veel te weinig ruimte in het gangpad, reizigers met een grote zware koffer komen daar niet door. De dubbeldektrein is om deze zelfde reden ook voor reizigers met grote koffers onmogelijk, je moet eerst trap op of af wat veel te zwaar is en op het balkon is het ijzig koud. De normale trein heeft geen opbergruimte, dus je moet je koffer op het balkon laten staan en binnen is dan meestal geen plekje vrij om de boel in het oog te houden. Dit MOET echt meegenomen worden in de plannen. Om de hoek bij elke ingang een bagagerek, klaar

Ons OV is in vergelijking met andere landen relatief duur, omdat wij hele mooie en goed onderhouden treinstellen hebben. Ga maar eens in het buitenland treinen: dat is beduidend minder flashy materieel. Eerlijk gezegd heb ik liever dat NS zich richt op haar corebusiness: het vervoeren van mensen van A naar B, wat oudere en minder luxe treinen en een betaalbaarder OV. 

Reputatie 5

Biemans

Eerlijk gezegd heb ik liever dat NS zich richt op haar corebusiness: het vervoeren van mensen van A naar B, wat oudere en minder luxe treinen en een betaalbaarder OV. 

 

Ik persoonlijk zou ook goedkoper ov willen. Echter denk ik dat het fileprobleem niet (direct) oplost door het ov goedkoper te maken, omdat dit toch vaak door de werkgevers betaald wordt.

Nu wordt het nog niet genoeg overwogen omdat het niet aantrekkelijk genoeg is voor de werknemer. Terwijl aangenaam ov een van de enige goede oplossingen is voor het fileprobleem, naar mijn mening. Wat denk jij dat er moet veranderen om de trein aantrekkelijker te maken dan de auto?

Reageer