Steeds geavanceerder kalibreersysteem nodig in auto's

  • 21 november 2019
  • 0 reacties
  • 74 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Community Manager
  • 10 reacties

Auto's beschikken over steeds meer rijhulpsystemen (ADAS), zoals camera's en sensoren. Het is belangrijk dat deze systemen goed afgestemd zijn. Een graad verschil bij de sensor maakt op een afstand van een aantal meters al enorm veel uit. Daarom wil je er zeker van zijn dat de sensoren en camera ook na schadeherstel, ruitvervanging of wieluitlijning juist zijn afgesteld. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om nauwkeurig te kalibreren. 

 

Op de Equip Auto 2019, een vakbeurs die vorige week plaatsvond in Parijs, waren verschillende innovaties te zien op het gebied van kalibratiesystemen. Kalibreren is het vaststellen van een afwijking van het systeem. Tot voor kort waren dit vrijwel altijd systemen waarbij twee mensen nodig zijn om de kalibratie uit te voeren. Door nieuwe handigheidjes, zoals als een digitale afstandsmeter, is nu maar één monteur nodig. Dit maak het werk voor een garagist een stuk eenvoudiger en sneller.

 

Grote uitdaging
Volgens @René van Arkel, importeur van de kalibratiesystemen van Texa, is naast de nauwkeurigheid en snelheid, de marktdekking van het systeem ‘het belangrijkste criterium van kalibratieapparatuur’. En dat is meteen de grootste uitdaging voor de leveranciers: het ontwikkelen van een universeel apparaat waarmee zoveel mogelijk verschillende rijhulpsystemen kunnen worden afgesteld. 

 

Verschillende oplossingen

De apparatuur van verschillende fabrikanten verschilt in details, bijvoorbeeld een digitale afstandsmeter in plaats van een rolmaat. Fabrikanten Texa en Bosch werken daarbij volgens fabrieksvoorschriften. Die stellen dat je moet kalibreren met borden als referentiepunt, dus niet via een scherm. ‘Bij sommige autofabrikanten moet de kalibratie op meerdere afstanden worden gedaan. Of een beeldscherm dit verschil in afstand nauwkeurig simuleert, is achteraf niet te controleren,’ zegt Van Arkel. 

 

Toch bracht Mahle een uniek systeem uit met een digitaal scherm: de Brainbee Techpro360. ‘Met dit systeem kan binnen tien minuten een kalibratie worden uitgevoerd, waar traditionele systemen wel driekwartier nodig hebben,’ zegt Gert-Jan Evers van Rocar-tech, leverancier van Mahle. Een stuk efficiënter, maar is de kritiek van de concurrenten terecht? Evers: ‘Daar zijn diverse testen voor gedaan, en het systeem is goedgekeurd door de Franse branchevereniging. We gaan er wel vanuit dat de uitlijning van het voertuig klopt, dat is de basis.’

 

Nieuwe ontwikkelingen

Het is duidelijk dat het ingewikkeld wordt om slimme auto's na een kleine schade weer de weg op te krijgen, en er nieuwe ontwikkelingen nodig zijn om dit mogelijk te maken. Wat vind jij? Zijn deze systemen een serieus obstakel voor goed functionerende ADAS? Laat het ons weten in de comments.


0 reacties

Geen reactie

Reageer