Vraag

Oproep: onverwachte ervaringen met automatisch remsysteem

  • 4 september 2019
  • 3 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Een automatisch remsysteem grijpt in wanneer jouw auto bespeurt dat er gevaar dreigt, waar jij als bestuurder niet adequaat op reageert. Het is een van de slimme veiligheidssystemen die je tegenwoordig op personenwagens aantreft. Ze zijn bedoeld om het verkeer veiliger te maken. Om die reden heeft de Europese Commissie besloten om een groot aantal van dit soort systemen vanaf 2022 verplicht te stellen bij nieuwe auto's.


Belangrijk is, dat dit soort hulpsystemen op de juiste manier worden gebruikt. De bestuurder blijft namelijk verantwoordelijk voor de rijveiligheid. Maar wat als er geen gevaar dreigt en jouw auto toch een remingreep geeft? Heeft jouw auto een automatisch remsysteem en heb jij zo'n situatie wel eens meegemaakt? Dan is de ANWB benieuwd naar jouw verhaal.

Deel jouw ervaring hieronder of direct via het antwoordformulier op de site van ANWB.

3 reacties

Reputatie 1
Dit zijn geweldige systemen, een van de leerlingen had al een aanrijding welke "veroorzaakt werd" door een noodremsysteem. De kop-staart aanrijding gebeurde tijdens de ochtendspits op een provinciale 80 km weg. De bestuurder van de eerste auto stapte uit en zei: "Ik kan er niets aan doen, de auto ging spontaan vanzelf op de (nood)rem". De persoon die er achter reed knalde achterop de auto.
Bij een auto uitgevoerd met een noodremsysteem, wordt een bepaalde vrije veilige ruimte vòòr de auto geprogrammeerd en als die ruimte vòòr de auto te klein wordt gaat de noodrem werken. Als er dan een andere auto voor de auto met de noodrem schiet, (de bestuurder denkt dat zijn auto er nog wel net tussen past) gaat de noodrem werken. En dat gaat echt hard werken. De persoon die er achter rijdt moet nog reageren als de remlichten van zijn voorganger aangaan. Naar zijn mening genoeg afstand gehouden, Maar 80 km/u is gelijk aan 22 meter per seconde. Je moet wel erg snel reageren (bijna onmogelijk) om geen aanrijding te krijgen. Als je snel reageert en de rem ingedrukt hebt ben je al snel een halve seconde verder. Dan heb je 11 meter afgelegd voordat de rem begint te werken.

Uiteraard is het ongeval veroorzaakt omdat er niet genoeg afstand werd gehouden en niet door het veiligheidssysteem. Gewoon afstand houden, maar in de spits zal er dan steeds een andere auto tussen kruipen..... Het zou geweldig zijn als alle voertuigen met dit soort systemen uitgevoerd zouden worden, de auto elektronica is sneller geworden dan de bestuurder. 🙂

Afgelopen maandag tijdens werkgerelateerde activiteiten betrokken geweest bij een rijtest met Volvo's, Tesla's, Audi's en Toyota’s. Zelf plaatsgenomen in een van de Tesla’s (Model X ). Op een 60 km/u weg tot tweemaal toe voerde de auto een remactie uit (tot en met stilstand), op een weg waar ogenschijnlijk niets aan de hand was. De remactie was fors, maar niet abrupt. Juist door de onverwachtheid van de remactie zou het voor een achterligger gevaarlijk kunnen zijn, daar was de remactie wel fors genoeg voor. Voor de rijtest waren meerdere voertuigen uitgerust met camera’s, dus we hopen daarin nog aanwijzingen te vinden voor deze acties.

Reputatie 2
Badge +6

Interessant@MVDL, ik ben benieuwd of jullie deze aanwijzingen kunnen terugvinden en wat de remacties veroorzaakte.

Reageer